Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Cestující vyzkouší modernizované vozy ze Škody

První dva zbrusu nový prototyp modernizovaného velkoprostorového vozu Českých drah z produkce podniku Pars nova v Šumperku, člena skupiny Škoda Transportation, si budou moci vyzkoušet cestující například ve spojích Úhlava, Egrensis a Křivoklát na trati Praha – Plzeň – Cheb. Zákazníci Českých drah v nich najdou příjemný klimatizovaný interiér, čalouněné sedačky, rozkládací stolky nebo elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky.

Vozy nabídnou větší pohodlí i více bezpečnosti

Cestující ocení především celkovou změnu interiéru. Instalovány jsou v něm nové sedačky s tradičním uspořádáním proti sobě po čtveřicích, ale na rozdíl od minulosti mezi nimi budou mít cestující k dispozici rozkládací stolky, na které lze odložit například notebook, během cesty studované dokumenty nebo občerstvení. Práci na notebooku nebo s dalšími elektronickými přístroji i během delší cesty umožní také elektrické zásuvky 230 V. Původní polospouštěcí okna byla nahrazena plnými s determálním sklem. Interiér vozu je totiž plně klimatizovaný. Cestujícím je k dispozici také dvojice WC s uzavřeným systémem. Cyklisté naleznou na jedné straně vozu zvětšený prostor s 5 háky pro uložení jízdních kol. O průběhu cesty informuje nový audiovizuální systém, díky kterému bude možné sledovat, kde se právě spoj nachází a jaká je nejbližší zastávka.

Snazší nástup do vozů a přechod mezi nimi umožňují nové nástupní předsuvné a mezivozové dveře ovládané tlačítky s elektropneumatickým pohonem. Významným bezpečnostním prvkem je blokování dveří za jízdy navíc vybavené možností tzv. selektivního blokování dveří proti otevření při zastavení vlaku. To znamená, že dveře mohou být blokovány i po zastavení vlaku a jejich otevření je možné po odblokování strojvedoucím pouze na straně nástupiště, podobně jako v moderních jednotkách. Dosud přitom byly vozy vybaveny tzv. otočnými dveřmi, které se otevíraly klikou a za jízdy nebyly blokované. Mezivozové dveře byly ovládané ručně tahem.

„Vozy prošly zásadní technickou modernizací. Odpovídají vysokým mezinárodním standardům RIC, a proto můžou jezdit prakticky po celé Evropě. Významnou změnou je zvýšení rychlosti vozů ze 120 na 160 km/h“, doplňuje Tomáš Ignačák, generální ředitel Škoda Transportation. Zvýšení rychlosti odpovídají nové účinnější kolejnicové a elektropneumatické brzdy. Nové jsou také součásti elektrické výzbroje, například baterie a centrální zdroj energie. Vozy jsou vybaveny WTB komunikací pro přenos dat v rámci vlakové soupravy, která umožňuje jejich provoz s řídícími vozy. Dalším důležitým aspektem pro provoz v zahraničí je splnění konstrukčních podmínek pro provoz v tunelech o délce až 5 kilometrů.

Začíná zkušební provoz s cestujícími

Po úspěšných typových zkouškách nutných pro schválení změny na drážním vozidle nyní začíná pro první dva rychlíkové vozy pro mezistátní dopravu další fáze zkoušek a schvalování, a to v rámci tzv. zkušebního provozu s cestujícími. První dva modernizované rychlíkové vozy pro mezistátní dopravu pouští Drážní úřad do zkušebního provozu s cestujícími, který je plánovaný na vlacích Úhlava, Egrensis a Křivoklát na trati Praha – Plzeň – Cheb.

Zkušebnímu provozu s cestujícími předcházelo přísné testování, které probíhalo na zkušebním železničním okruhu v Cerhenicích a v areálu ZKV Zličín. Zkušební provoz s cestujícími by měl podbíhat do konce podzimu. Poté bude následovat fáze vyhodnocování a příprava na konečné povolení k provozu tak, aby první modernizované vozy Bdpee mohly zahájit provoz počátkem roku 2016. Postupně pak budou uvedeny do provozu na linkách R 6 Praha – Plzeň – Cheb / Klatovy – Železná Ruda a R7 Praha – České Budějovice – Linz.

Prototypy testovaných vozů jsou součástí kontraktu, který uzavřely ČD se společností Pars nova na podzim 2014 na základě otevřeného výběrového řízení. Hodnota uzavřeného kontraktu na celkem 62 vozů je 1 089,6 mil. Kč. První série čítající 31 vozů bude předána do provozu do konce března 2016. Následně na ní naváže 2. série zahrnující modernizaci zbývajících 31 vozů v rámci opce.

Fotogalerie

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk