Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Modernizované vozy ze Šumperka získaly povolení k provozu

Šumperk, 13. ledna 2012 – S koncem loňského roku schválil Drážní úřad provoz řídícího vozu 961, který pro České dráhy rekonstruuje šumperská Pars nova. Vůz řady Bfhpvee úspěšně završil homologační proces, splnil všechny zákonné podmínky a nyní již může vyjet na trať s cestujícími. Pars nova dodá Českým drahám všech 34 objednaných vozů do konce letošního roku.

Řídící vůz řady Bfhpvee vzniká přestavbou osobních vozů řady Bdt a je určen pro dálkové řízení neobsazených lokomotiv vratných souprav rychlíků a osobních vlaků. „Pro udělení tohoto povolení bylo nutné splnit všechny zákonné podmínky, získat schválení konstrukčního provedení, vykonat povinné typové zkoušky a absolvovat zkušební provoz v předepsaném počtu kilometrů. Nyní čeká každý vůz už jen technicko-bezpečnostní zkouška a může do provozu s cestujícími," říká Tomáš Ignačák, generální ředitel Pars nova.

Jedná se o náročný a ojedinělý projekt, kdy rekonstrukcí vlaků z poloviny 80. let vzniká moderní řídící vůz, který splňuje nejvyšší nároky současné osobní železniční dopravy. Tyto řídící vozy jsou určeny pro klasické lokomotivní soupravy Českých drah, díky nim není nutné lokomotivu přepřehat. Tím se zrychlí obrat soupravy ve stanici, sníží se provozní náklady a napomůže se tak ke zvýšení efektivity osobní železniční dopravy v ČR" doplňuje Tomáš Ignačák.

V minulosti dodávala Pars nova již několik typů řídících vozů (například řady 912, 914 a 954), nynější typ 961 se ale od svých předchůdců liší řadou moderních prvků a použitou technikou. Díky řídícímu systému a prostřednictvím tzv. WTB komunikace řídící vůz plně ovládá a kontroluje elektrickou lokomotivu na druhé straně soupravy včetně ovládání jednotlivých vozů v soupravě.

Vozy řady 961 jsou určeny pro přepravu cestujících na střední a delší vzdálenosti. „Aktuálně dodávané vozy mají maximální rychlost 140 km/h, což odpovídá potřebám jejich budoucího nasazení v příměstské, regionální i dálkové dopravě. Při konstrukčním návrhu bylo však již počítáno s tím, že pro případné budoucí objednávky vozů určených pro dálkovou rychlíkovou dopravu bude možné dodat bez výraznějších změn řídící vůz s rychlostí 160 km/h," dodává Tomáš Ignačák.

Modernizací a rekonstrukcí původních vozů na řídící jednotky dochází k zcela novému uspořádání vnitřního i vnějšího prostoru. Na jednom konci má vůz neprůchozí kabinu pro strojvůdce, jehož řídící pult odpovídá současným ergonomickým požadavkům a je vybaven dvoučlenným řízením pro komunikaci s elektrickými i motorovými lokomotivami. Čelní sklo odolá nárazu až 200 km/h a je vybaveno vytápěním, ostřikovačem a cyklovačem dle rychlosti jízdy.

Oddíl pro cestující je plně klimatizovaný, celkem nabízí 70 míst k sezení a prostor pro přepravu jízdních kol, kočárků a invalidních vozíků. Zároveň jsou zde k dispozici elektrické zásuvky, vakuové WC vybavené přebalovacím pultem či nádoby na třídění odpadu. Řídící vůz plně splňuje nové požadavky technických směrnic pro interoperabilitu (tzv. TSI) a je opatřen nejmodernějšími bezpečnostními a komunikačními prvky.

První rekonstruované vozy již jezdí na tratích v okolí Děčína (vozy 961.001 až 005) a Brna (vozy 961.006 až 011), další poputují do České Třebové a Plzně. Do konce letošního roku dodá Pars nova Českým drahám všech 34 objednaných jednotek.

 

Základní technické údaje ŘV 961

Nejvyšší provozní rychlost: 140 km/h

Hmotnost: 41,1 t

Šířka: 2 883 mm

Výška: 4 230 mm

Délka přes nárazníky: 24 500 mm

Délka přes čelníky: 23 200 mm

Počet míst k sezení: 70 (12 míst na sklopných sedačkách)

Počet míst k stání: max. 60

 

 

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk