Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Oblíbené pantografy nesou otisk pracovníků Parsky

K půl století provozu „žabotlamů" přispěla svým podílem i šumperská Pars nova.

Oblíbené pantografy, kterým mnozí železničáři, kvůli vzhledu jejich čela, neřeknou jinak než „žabotlamy", slouží cestujícím již celého půl století. Tehdejší pracovníci, kteří se podíleli na vývoji jednotky včetně výrobce i provozovatele, byli a jsou jistě překvapeni tím, že jednotky několikanásobně překročily plánovanou dobu své životnosti 15 let.

Nemalou měrou k jejich padesátiletému provozu přispěli také pracovníci Pars nova. Jednotky totiž byly již od roku 1968 přistavovány do tehdejších ŽOS Šumperk na opravy. Poslední jednotka prošla hlavní opravou v Parsu v roce 2010. V průběhu let byly na jednotkách provedeny pouze dílčí modernizační modifikace, celkovou modernizací však nikdy neprošly. V rámci údržby těchto jednotek se prováděly kompletní opravy podvozků, trakčních motorů a skříní včetně zhotovení nového nátěru.

„Tři opravy byly svým způsobem unikátní. V roce 2007 byla jednotka 451.001/451.002 nastříkána do prototypové modré barvy. V květnu 2010 následovala oprava pantografu 451.045/451.046 určeného pro muzeum v Lužné. V témže roce v srpnu pak opustil brány Parsu v historii poslední opravovaný pantograf, jednotka 451.025/451.026, která se pyšní historickým lakem prototypu," vzpomíná na žabotlamy Kamil Pazourek, pracovník obchodního úseku.

Muzejní jednotka řady 451, která byla vypravena na Velikonoční pondělí jako posilový rychlík ze Šumperka do Prahy se v Praze, v sobotu 26. dubna 2014, zúčastní oslav padesátého výročí provozu „pantografů", který bude připomenut slavnostními jízdami na trase Praha – Milovice a také bohatým programem přímo v Milovicích.

Fotogalerie

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk