Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Pars nova předala Českým drahám stou Regionovu

Jubilejní stou motorovou soupravu Regionova předal výrobce Pars nova Šumperk generálnímu řediteli Českých drah symbolicky na půdě letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Prototyp soupravy Regionova byl představen na brněnském strojírenském veletrhu v roce 2005, kdy získal Zlatou medaili MSV Brno.

České dráhy nyní disponují více než stovkou těchto jednotek: ve všech krajích České republiky provozují celkem 20 třívozových a 80 dvouvozových souprav. Oproti prototypu z roku 2005 mají dnešní Regionovy řadu technických vylepšení a inovací.

Cestující jistě ocení především snížení hlučnosti uvnitř vozidla, nižší bude i celková hlučnost jednotky. Podvozek vozu má nové vedení dvojkolí s vyšší životností. Zlepšilo se vytápění soupravy díky výkonnějšímu topnému článku s přesným řízení teploty uvnitř oddílu pro cestující. Původní tabule informačního systému jsou nahrazeny tabulemi s LED diodami. V nízkopodlažním oddíle přibyly závěsné háky na jízdní kola. Strojvedoucím přináší vyšší komfort jízdy klimatizační jednotka stanoviště s delší životností, která má o 50 procent vyšší výkon než jednotka původní a nově umožňuje i ofukování bočních stahovacích oken a regulaci množství vzduchu, který proudí pod nohy strojvedoucího.

Oproti dříve dodávaným Regionovám patří k technickým vylepšením především výměna běžné šroubovky v mezivozovém prostoru za šroubovku pevnou, změna mechanického ovládání kompresoru za elektrický, dosazení moderního systému mazání okolků a dále například nové pískování, které splňuje normy TSI. Beze změny zůstala koncepce jednotky, která je složena z motorového a částečně nízkopodlažního řídicího vozu. Zachoval se tak snadný nástup imobilním a starším cestujícím, maminkám s kočárky a třeba i cyklistům.

„Jsme rádi, že můžeme českým cestujícím nabídnout na regionálních tratích pohodlné a moderní cestování. Ta stovka Regionov dokazuje, že modernizace vozů řady 810 na Regionovy byl správný a velmi potřebný krok. Věřím, že i do budoucna budeme v modernizacích pokračovat. Stovka Regionov představuje jednu pětinu z celkového počtu osmsetdesítek, které bude nutné časem také modernizovat,“ uvedl generální ředitel společnosti Pars nova Tomáš Ignačák.

Podobně hodnotí zlepšení kultury cestování také generální ředitel Českých drah Petr Žaluda: „Modernizace starších motoráčků 810 je přechodný krok od starých vlaků k úplně novým soupravám. Je to dobrý kompromis ceny, kvality a rychlosti modernizace našich vlaků a zlepšení kultury cestování. Bez této cesty bychom těžko nabídli během uplynulých třech let bezbariérové vlaky ve všech regionech republiky. Navíc by staré motoráky s koženkovými lavicemi jezdily na našich tratích mnohem déle. Takto se jich část změní na výrazně komfortnější Regionovy a další již budou nahrazeny úplně novými vlaky,“ zdůrazňuje generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Při této příležitosti také uvedl, že by České dráhy potřebovaly v příštích letech do modernizace vozidlového parku investovat až 8 miliard korun ročně. Velkou pomocí zde budou evropské finance z regionálních operačních programů, jak doplňuje generální ředitel Petr Žaluda: „Do roku 2015 bychom mohli z evropských fondů čerpat až 4 miliardy korun. K tomu musíme přidat další prostředky z naší strany a do regionálních vlaků tak budeme moci investovat přes 10 miliard korun.“

Přiravenost českých firem ucházet se o takové zakázky prezentuje generální ředitel společnosti Pars nova Tomáš Ignačák: „Nejen Pars nova, ale i další firmy domácího železničního průmyslu jsou schopné nabídnout provozovatelům železniční dopravy bezpečná a kvalitní vozidla a jednotky na zajištění dopravní obslužnosti, na něž budou kraje brzy vypisovat výběrová řízení. Můžeme nabídnout modernizace i nová vozidla. I my v Šumperku plánujeme výrobu nových vozidel. Rád bych zde ještě zdůraznil jednu velmi důležitou věc. Pars nova má sídlo v Olomouckém kraji, v kraji s třetí nejvyšší nezaměstnaností v republice. Díky uzavřeným kontraktům máme pro naše zaměstnance práci i v době hospodářské krize. Nabízí se zde možnost jak podpořit zaměstnanost a domácí průmysl – zadávat zakázky domácím firmám, které jsou na ně připraveny, mají potřebné kapacity, know-how i technickou základnu, vlastní výzkum a vývoj a v neposlední řadě také velmi důležitou tradici v oboru,“ řekl ve svém přípitku 100. jednotce Tomáš Ignačák, předseda představenstva Pars nova a. s.

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk