Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Pars nova v Ostravě představila řídicí vůz 961

V rámci ostravského veletrhu Czech Raildays 2011 představila firma Pars nova veřejnosti svůj nejnovější počin – řídicí vůz 961. Slavnostní představení a křest vozu proběhl hned v úvodu veletrhu a ujali se ho předseda představenstva a generální ředitel Pars nova Ing. Tomáš Ignačák, náměstek ministra dopravy a předseda řídícího výboru Českých drah Ing. Ivo Vykydal a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Ing. Antonín Blažek.

Řidicí vůz řady Bfhpvee je určen pro dálkové řízení neobsazených lokomotiv vratných souprav pro dopravu dálkových rychlíků a osobních vlaků na hlavních i vedlejších tratích. Slouží k přepravě cestujících na střední a delší vzdálenosti maximální rychlostí 140 km/h.

„Jde o poměrně náročný projekt," říká Tomáš Ignačák. „Řídicí vůz 961 je dalším vývojovým krokem a oproti svým předchůdcům nabízí zcela zásadní změny a technické novinky," dodává.

Vozy řady 961 vznikají přestavbou osobních vozů Bdt (dříve Btme). Vůz má nový velkoprostorový plně klimatizovaný oddíl 2. třídy s vyhrazeným místem pro přepravu invalidních vozíků a víceúčelovým oddílem k přepravě jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. K nakládání kol, kočárků a pro nástup cestujících na invalidních vozících je určen přední nástupní prostor s dvoukřídlými vstupními dveřmi. Součástí interiéru je integrovaný modul WC s uzavřeným systémem EVAC, WC je uzpůsobeno také pro vozíčkáře. V  části předního nástupního prostoru jsou podélně pod okny po obou stranách vozu umístěny sklopné sedáky. Nad okny jsou upevněny ocelové nosiče pro 10 jízdních kol. Oddíl pro cestující je řešen pro 56 sedících osob, je zde i prostor pro dvě osoby na invalidním vozíku. U každého čtyřsedadla je k dispozici zásuvka 230 V pro napájení PC. Vůz je celý klimatizovaný, včetně stanoviště strojvedoucího. Veškerá kabeláž na vozidle je provedena nově, samozřejmostí je zařízení pro automatickou regulaci rychlosti (ARR) a automatické vedení vlaku (AVV). Vstupy na straně průchozího čela jsou vybaveny dálkově ovládaným akustickým orientačním majákem pro nevidomé a otvíráním příslušných dveří pomocí slepecké vysílačky typu VPN. Odpovídajícím způsobem je provedeno vnitřní označení Brailovým písmem a kontrastní provedení pro slabozraké. Vůz je také vybaven audiovizuálním informačním systémem včetně zařízení pro hlasovou komunikaci mezi cestujícím a strojvedoucím. Řídicí vůz je navržen tak, aby splňoval požadavky současně platných norem interoperability, tj. TSI pro hluk, TSI týkajících se osob se sníženou pohyblivostí a TSI – bezpečnost v železničních tunelech pro kategorii A z hlediska požární bezpečnosti.

Autorem designu čela řídicího vozu řady 961 a částečně také interiéru je Ing. et Ing. arch. Bohuslav Kunat. Vozidlo je samozřejmě provedeno podle nového barevného standardu Českých drah. Pars nova dodá v následujících dvou letech Českým drahám 34 těchto řídicích vozů.

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk