Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Prototyp dvousystémové lokomotivy se pyšní původním provedením laku

V halách Pars nova byla v první polovině roku 2015 k vidění hned dvě kolejová vozidla, která jsou na základě smlouvy a požadavku zákazníka ČD opatřena lakem v původním barevném provedení. Jedná se o elektrickou dvousystémovou lokomotivu a elektrickou jednotku.

Tzv. retro nátěr dostala lokomotiva, která z Pars nova odjela začátkem května s označením 362.001-0. Protože se jedná o jeden ze dvou prototypů, jejichž výroba byla dokončena v roce 1980, byl požadavek zákazníka tuto lokomotivu co nejvíce přiblížit sériovému provedení, což mimo jiné znamenalo úpravy vzduchového okruhu, přemístění ruční brzdy a úpravy na elektrické výzbroji. Mimo jiné bylo realizováno i navýšení rychlosti ze 120 km/hod na 140 km/hod. Lokomotiva tedy přijela do Pars nova jako 363.001-9 a odjela jako 362.001-0.

Je určitě významným počinem, že České dráhy připomínají tradici a kontinuitu výroby kolejových vozidel v České republice tím, že některé z vozidel, které provozují, nechávají v původním provedení nebo jim dopřejí původní provedení laku. Jedním z nich je i tato dvousystémová lokomotiva.

Z historie konstrukce lokomotivy

Potřeba nových dvousystémových lokomotiv vyplynula v 70. letech z rozhodnutí ČSD elektrizovat i tratě s nevyhnutelnými styky střídavé a stejnosměrné proudové soustavy. V roce 1976 tedy Federální ministerstvo dopravy oficiálně zadalo plzeňské lokomotivce vývoj požadované univerzální dvousystémové.

Technické řešení nové lokomotivy vycházelo po mechanické stránce z osvědčené řady ES499.0, elektrická část však byla konstruována zcela nově a nutno říci, že na poměry tehdejších traťových lokomotiv opravdu revolučně. V maximální míře přitom bylo využito nejnovějších poznatků z oblasti polovodičové techniky. Výsledkem práce konstruktérů pak byla dvousystémová lokomotiva s pulsní regulací výkonu a řídící elektronikou, která v mnohém předběhla svou dobu a snesla srovnání i v celosvětovém měřítku.

Výroba prvních dvou lokomotiv nové generace začala již roku 1978, oba prototypy pak byly výrobně dokončeny počátkem roku 1980 a následně se podrobily prvním zkouškám ve výrobním závodě. Prototyp ES499.1001 pak v průběhu měsíce května 1980 opustil mateřský závod a byl předán k dalším zkouškám, které probíhaly nejprve na Železničním zkušebním okruhu (ŽZO) v Cerhenicích.

 

Fotogalerie

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk