Tiskové zprávy

Soubory ke stažení

Tisková zpráva

19. 6. 2007, Pars nova a.s.

Vyřizuje:
Jana Kaněvová
tel. 583 365 348
fax. 583 365 410
kanevova@parsnova.cz

Motorové jednotky regionova trio 814.2

Společnost Pars nova a.s. představuje Regionovu Trio - třívozovou verzi komplexní modernizace původních motorových vozů 810 a přípojných vozů 010 v rámci zahajovacího dne mezinárodního veletrhu Czech Raildays v Ostravě. Mezi Pars nova a.s. a akciovou společností České dráhy byly uzavřeny smlouvy na dodávky 100 ks dvouvozových jednotek a 26 ks jednotek třívozových.

Třívozovou jednotku Regionova Trio tvoří dva motorové vozy 814.2 a vložený částečně nízkopodlažní vůz 014, který je upraven pro přepravu imobilních spoluobčanů s bezbariérovým WC.

„Provoz již předaných dvouvozových jednotek Regionova ukázal, že zvolená koncepce modernizací původních motorových vozů řady 810 na motorové jednotky Regionova byla jednoznačně správná. Dokazuje to jak spokojenost provozovatele, tak spokojenost cestující veřejnosti. Dnes vám zde představujeme třívozovou verzi této jednotky, která dostala obchodní název Regionova Trio. Základními požadavky, které tyto jednotky plní, je zvýšení přepravní kapacity, a to na celkových 286 míst, a také zvýšení jejího trakčního výkonu. Rád bych při této příležitosti opětovně zdůraznil, že modernizace Regionov probíhá za převážné účasti domácích dodavatelů. Jsme rádi, že Regionovy si našly na železnici své místo a jsou provozovány ve všech krajích naší republiky. Zde na veletrhu Czech Raildays se prezentuje jednotka Regionova Trio, která sem byla přepravena z Jihomoravského kraje. Předání poslednímu z nich, kraji Libereckému, se právě chystá a bude to taktéž třívozová Regionova Trio. Za to, že se obnova vozidlového parku Českých drah mohla takovýmto způsobem rozeběhnout, vděčíme Programu na pořízení a obnovu kolejových vozidel, který iniciovalo Ministerstvo dopravy ČR a ze kterého se čerpají finanční prostředky právě na modernizace jako je Regionova. Rád bych zde proto popřál Regionovám mnoho spokojených cestujících,“ uvedl v rámci slavnostního představení Regionovy Trio Ing. Tomáš Ignačák, generální ředitel Pars nova a.s.

„První třívozové jednotky už jezdí v Jihomoravském kraji na trati 343 Hodonín – Vrbovce a probíhá zkušební provoz dalších v Libereckém kraji,“ říká Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD, a.s. pro osobní dopravu. „Myšlenka a potřeba třívozové soupravy, složené ze dvou motorových vozů a jednoho vloženého nízkopodlažního, vznikla z důvodu potřeby vlaku s vyšší přepravní kapacitou a vyšším výkonem. Nasazení Regionov, které vyrábí společnost Pars nova Šumperk, výrazně zlepšuje cestování pro vozíčkáře, starší občany i maminky s kočárky na regionálních tratích.“

Přeměna 810 + 010 na 814 + 014

Z původních vozů 810 a 010 jsou převzaty skříně a podvozky. Na motorových vozech je prodloužen rám a dosazeno laminátové čelo, je zrušeno původní WC a celý prostor oddílu mezi prosklenými příčkami je využit pro sedící cestující. V zadní části vozu jsou vytvořeny skříně pneumatické výzbroje a elektrického rozvaděče oddělené od oddílu pro cestující nástupním prostorem. Na obou plochých čelech vloženého vozu jsou vytvořeny průchody a přechod mezi vozy je kryt přechodovým měchem. Rám vloženého vozu je mezi příčníky za podvozky snížen. Je tak vytvořena nízkopodlažní část, do které je vložena bezbariérová buňka WC s uzavřeným systémem EVAC. Nízkopodlažní část je opatřena dvoukřídlými předsuvnými dveřmi. Takto vzniklý nástupní prostor slouží k přepravě rozměrnějších příručních zavazadel (jízdní kola, kočárky) a umožňuje i přepravu invalidních vozíků. Oddíly pro cestující jsou vybaveny pohodlnými čalouněnými sedadly s hlavovými a loketními opěrkami, v nízkopodlažní části jsou sedadla sklopná.

„Motorové jednotky REGIONOVA jsou řešením, které v rámci finančních podmínek železnice v České republice přináší možnost rychlého zvýšení komfortu cestování na regionálních tratích vzhledem k danému vozovému parku,“ doplňuje Jiří Kolář. „Třívozová Regionova stojí 37 milionů korun a její cena je proti srovnatelným vozidlům zahraničních výrobců přibližně poloviční až třetinová při zachování náležitého komfortu a technologií odpovídajících standardům EU.“

Většina oken je polospouštěcích s dvojitými determálními skly. Klimatizované stanoviště strojvedoucího je vybaveno odpruženou sedačkou, chladničkou, vařičem a ovládací a zobrazovací prvky jsou umístěny v moderním laminátovém pultu. Na vozy soupravy je dosazen audiovizuální informační systém včetně funkce „Zastávka na znamení“. Zadní nástupní prostory motorových vozů jsou navíc vybaveny dálkově ovládanými majáčky pro nevidomé a dveře nástupního prostoru je možno ovládat pomocí slepecké vysílačky VPN. Je provedeno vnitřní značení Brailovým písmem a kontrastní provedení pro slabozraké.

REGIONOVA TRIO a České dráhy

České dráhy nasadí tyto třívozové jednotky především na tratě s náročnějšími sklonovými poměry a na tratě, kde na frekvenci cestujících dvouvozová varianta nestačí. S Regionovou neuvádějí ČD do provozu pouze nový vlak. Součástí je vždy také ucelený koncept propagace kraje, turistického ruchu a ekologické železniční dopravy nazvaný Vlakem vaším krajem.

„Ve spolupráci s jednotlivými kraji využíváme jednotky Regionova jako pojízdný marketingový nástroj, kde se snažíme propagovat domácí turistický ruch,“ říká o konceptu Vlakem vaším krajem Aleš Ondrůj, ředitel Odboru marketingu v osobní dopravě. „Vlaky jsou opatřeny logem kraje a interiér doplňují stojánky s informacemi o zajímavých turistických místech v kraji, o železniční dopravě a o místních přírodních a kulturních památkách.“

Technický popis jednotky 814.2

Hnací agregát motorových vozů tvoří dieslový motor Tedom TD 242 RH TA 25 ve spojení se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith Diwa 864.3E. Jsou zde dosazeny zesílené nápravy, původní nápravová převodovka NKR16 je upravena pro využití retardéru převodovky Voith. Topení všech vozů soupravy je teplovodními topnými agregáty Eberspächer, na motorových vozech je využíváno i teplo chladící soustavy. Palubní napětí je 24V, vozová gelová baterie je dobíjena alternátory. K napájení z vnější sítě 230 V slouží statický dobíječ. Vůz je vybaven elektricky ovládaným brzdičem DAKO BSE, převážná část výzbroje je soustředěna do skříně pneumatické výzbroje. Řízení vozu zajišťuje mikroprocesorový řídící systém INTELO, který umožňuje vedle ručně zadávaného výkonu i režim automatické regulace rychlosti a vícečlenné řízení. K vybavení vozu patří i vlakový zabezpečovač KBS-E, elektronický rychloměr Tramex, palubní radiostanice TESLA VS 47 a zařízení pro signalizaci požáru.

Jana Kaněvová
Tisková mluvčí Pars nova a.s.

Ondřej Kubala
Tiskový mluvčí Českých drah

<< Zpět na seznam tiskových zpráv

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk