814-914 „Regionova“

provozovatel: České dráhy, a.s.
počet kusů: 168

Regionova 1Prototyp motorové částečně nízkopodlažní jednotky řady 814–914 s obchodním názvem „Regionova“ byla představen a pokřtěn v roce 2005 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Jednotka zde byla oceněna Zlatou medailí MSV a současně Cenou Technického týdeníku. Regionova byla také nominována Design centrem České republiky do soutěže Vynikající výrobek roku2007. O úspěchu této modernizace svědčí jistě také smlouva mezi ČD a Pars na dodávku 100 ks těchto jednotek.

Regionova je tvořena motorovým a řídicím vozem, jenž jsou v provoze trvale spojeny přivrácenými čely. Jedná se vlastně o modernizaci původních vozů vyráběných ve Vagonce Studénka v letech 1973 – 1983, konkrétně motorového vozu řady 810 a přípojného vozu řady 010 z majetku Českých drah. Tento způsob je efektivním řešením obnovy vozidlového parku ČD, navíc za nepoměrně nižší cenu než je nákup srovnatelného nového vozidla. Současně je vytvářen prostor pro doplňování vozidlového parku vozidly novými. Motorová jednotka Regionova nabízí cestující veřejnosti současným podmínkám odpovídající kvalitu. Atraktivní design vozidel a celková úprava interiéru zvyšují kulturu cestování. Ke zvýšení komfortu cestování na regionálních tratích přispívá také možnost přepravy objemných zavazadel, uzpůsobení nízkopodlažní části řídícího vozu pro přepravu cestujících se sníženou pohyblivostí a také zjednodušení přepravy nevidomých cestujících pomocí akustických majáčků a možnosti otevření dveří pomocí slepecké vysílačky VPN. Na druhé straně vylepšuje Regionova také podmínky obsluhujícího personálu, a to nejen ovládáním trakce (elektronický řídicí systém, vícečlenné řízení, automatická regulace rychlosti), ale také prostředím, neboť také stanoviště strojvůdce je kompletně modernizováno. Z pohledu zákazníka zde došlo hlavně ke zlepšení ekonomiky provozu a údržby, např. snížení spotřeby pohonných paliv a maziv, snížení nákladů na údržbu, jedno mužná manipulace se soupravou a odlehčení provozu ve stanicích. Podstatným způsobem byly zlepšeny trakční vlastnosti a výkon vozidla. Celá tato modernizace je orientována na české výrobce a dodavatele, což kromě nízkých nákladů zaručuje i jednodušší dostupnost používaných komponentů.

Fotogalerie

Pars Nova a.s.

Žerotínova 1833/56
787 01 Šumperk